Cake (Step by Step)

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

22 September 2010

Minggu Kuih2 tradisi

Kamera dah rosak. Nak beli baru? Mmm..cukup bulan ler.. Sekarang Ibu sibuk mencuba resepi2

tradisi. Harap2, kakak akan dapat menjadikan sumber ni sebagai rujukan. Terima kasih Puan.


Kuih Lapis

Dikopipes dari Sumber: Resepi Noraini

Bahan-bahan :

2 cawan tepung beras
1 1/2 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung ubikayu
1 cawan gula pasir
600 ml santan pekat
800 ml air
sedikit garam
1 sudu teh esen ros
sedikit pewarna merah dan hijau

Cara Membuatnya :

1. Masukkan tepung beras, tepung gandum, gula, garam, santan dan air dalam sebuah mangkuk.Gaul hingga adunan sebati.Tapiskan untuk membuang gentel tepung.
2. Bahagikan adunan kepada dua bahagian. Warnakan merah dan hijau.
3. Panaskan loyang dalam pengukus. Tuangkan dua senduk adunan hijau dalam loyang.
Tutup periuk kukus dan kukus 10 minit.
4. Tuangkan pula adunan merah dan kukus 10 minit. Buatlah cara yang sama hingga adunan habis. Lapkan penutup kukus setiap kali hendak menutupnya semula.
5. Apabila kuih telah masak, angkat dan sejukkan

Tips dari Puan Noraini:

Masak cara kukus. Didihkan air 3/4 penuh.
Loyang yang digunakan dalam resipi ini berukuran 10 inci. ( Ibu masak dalam 2 bekas plastik )
Griskan loyang dengan sedikit minyak dan panaskan ia selama 3 minit kemudian barulah dituangkan adunan.
Setelah masak, sejukkan selama beberapa jam barulah dipotong. ( Yang ni ibu kantoi...x sabo..)
Gunakan pisau tajam yang dibasahkan dan potong mengikut bentuk disukai.

21 September 2010

Various Recipes for Cheese Cake

Cheese Cake 01 - Got this from Wanita Melayu.com

Base:

150 gm Chipsmore cookies - finely blend
2 tbsp butter ( room tempreture )

Fillings:

250 gm Philidephia cream cheese
300 ml yogurt ( fruit flavour )
100 ml castor sugar
100 ml vanilla ice-cream

Liquid:

130 ml water + 1 tbsp jelly powder -
stir together before going into microwave oven for about 1 min

Decoration:

1 tbsp luke warm water
Blueberry fillings

How to assemble
:

1. Put a piece of paper at the bottom of a springform cake pan ( 8"),
2. Mix together the butter and cookies, cover the bottom of the pan. Press a bit.
3. Whip the cream cheese together with the sugar.
4. Add in the yogurt and the ice cream. Mix well.
5. Add in the liquid. Combine well.
6. Pour into the pan and chill until firm.
7. Blueberry fillings for decorations.

He3X. Sorry le Kakak. Ibu dok kat kampung. Dah lama x practice speaking London.. Macamana pun..ni untuk rujukan sendiri. Kalau nak versi Bahasa Melayu, gi ler kat Sumber tadi. Nak ilmu, kenalah berusaha. Ibu belum pandai guna link

Entri yang lain, next time.

15 September 2010

Kali pertama saya buat kuih lapis sendiri. Saya cuba resepi ini dengan sedikit ubahsuai sbb x

cukup bahan dan x ada alat penimbang.


Resepi Kuih Lapis ( satu loyang kecil )

250 gm tpg gandum (1 cawan arcoroc merah )

100 gm gula pasir ( agak-agak 1/3 cawan tadi )

500 ml santan cair ( saya guna santan kotak Harmoni 1 cawan + air 1 cawan)

secubit garam ( Jun x bubuh )

pewarna merah ( 1 sudu kecil )

pewarna hijau ( saya guna pewarna hijau dengan perasa pandan , 1 sudu kecil )

Cara:

1. Sediakan pengukus.

2. Campur semua sekali dalam mangkuk, kacau sebati. ( saya gaul / ramas pakai tangan je..)

3.
Tapis adunan tadi dan bahagi kepada dua bahagian dan warnakan satu bahagian hijau dan

sebahagian lagi dengan merah.

4. Kukus selapis demi selapis , warna berselang-seli. ( saya guna bekas kecil dan x perlu tunggu

lama-lama..nak cepat siap )

5. Biar betul-betul sejuk, baru potong.

Pemerhatian saya:

Rasa kuih sedap dan tidak terlalu manis. Lapisan agak lembik ( terlebih air santan gaknye..sbb

saya buat 2 adunan, main agak-agak jer..:)

Sesuai untuk orang rajin macam saya..

Penghargaan :

Terima kasih buat Junjs11@myresipi.com