Cake (Step by Step)

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

22 December 2010

Alhamdulillah

Kakak,


Ibu ingatkan..bila cuti persekolahan, dapatlah rehat-rehat.

Rupa-rupanya, macam makin sibuk pulak!

Awal musim cuti, sibuk dengan persediaan perkahwinan Pak Su Razif.

Satu minggu untuk persiapan dan persediaan . (Nek dgn atok dalam

kesedihan masa ni bila terkenangkan Achik dan keluarganya di Kedah).







Mak Ngah
dan Pak Ngah pulak, sibuk dengan memenuhi undangan dari pelbagai pihak yang

memerlukan kehadiran mereka. ( Mak-mak saudara dan bapa-bapa saudara yang lain pulak..

Mak De dgn Ayah Ude..ada peperiksaan. Ateh ngan Pak Teh, ziarah Achik - bagi pihak kami

sekeluarga).

Alhamdulillah - majlis berlangsung dengan lancar.

2 hari selepas majlis, Nek dan Atuk dan Angah ke Kedah. Yang lain-lain balik bekerja semula,

cuma Mak Ndak dgn Pak Ndak ambik cuti seminggu..Jadi, kami berempat berhempas-pulas..

Alhamdulillah - kerja-kerja selesai dalam masa 3 hari!


Kakak,

Maaf ye..ibu x bawa kamera masa hari Konvo ( sebab ikut peraturan majlis).

Kalau abah x letak kereta, 2 tingkat di bawah...mesti ibu dah lari
fes-fes pergi ambil!

Jadi...rakaman dalam memori je..Next Convo, k?

ANC?





Kek Pertunangan

Kek Cinta Sayang:

Oder dari Zubir untuk pasangannya.

Cerita balik tabir:

Zubir nak biarkan kosong je.. (Malu agaknya..). Bila masa nak ambil kek, dia terus minta dituliskan " Selamat Bertunang"


Kek Span Vanila dengan lapisan Strawberry dan Krim Keju


Terlupa nama pemiliknya

Cerita balik tabir:

Rasa x mahu dipamerkan je...Nampak sedap sangat dan terasa-

rasa, keenakkannya..

18 December 2010

Kek Perkahwinan

Kek Perkahwinan 2 tingkat:

Tempahan dari Kak Ham
( Jururawat yang banyak berjasa kat tempat kami ).

Cerita balik tabir:

Iza yang ambil tempahan untuk kek ni. Kebetulan pulak
dia x pasti nama pengantin

yang perlu ditulis di atas kek.
Sebab ada 2 kad jemputan
yang kami terima dengan nama pengantin

yang hampir sama!



Kek Oren dengan Krim Mentega



Kek ini untuk dipamerkan di bakeri. Tak ingat nak ambil nama pembeli. Terima kasih.

Cerita balik tabir:

Kali pertama gunakan ceri yang banyak untuk hiasan.
Simple
dan menarik perhatian.

25 November 2010

Rezeki - Allah lebih mengetahui

Kakak,

Ibu suka sangat kalau orang buat pesanan kek 2 hari lebih awal..

Bukan ape..kek yang baru di buat..rasanya lebih segar. Kalau dah lama dalam peti sejuk,

rasanya kurang sedap la.. ( kita mesti beri orang makan, ape yang kita suka makan)

Macamana pun, kek kat kedai kita, ibu sentiasa pastikan usianya x lebih dari seminggu..

Kalau masih x dapat keluar dari peti sejuk tu...

ikut rezeki pelanggan seterusnya...

SEDEKAH je...x rugi kan? InsyaAllah..dapat pahala lagi..

Kedai biasanya kita tutup jam 6.15 petang..Kadang-kadang ada yang datang masa kita bersiap

nak balik rumah..( waktu Maghrib masuk awal )

Ibu x nak hampakan orang...Cuba bayangkan kalau kita berada di dalam keadaan mereka..

Ini salah seorang daripada pelanggan RBR Bakery yang datang lewat petang Khamis

hari tu...Terima kasih

banyak-banyak ya dik . Semoga berbahagia dengan keluarga tersayang. (Klik di sini)

18 November 2010

Makluman

RBR Bakery tidak beroperasi mulai hari esok ( Jumaat 19hb. Nov. 2010 ) sehingga ( Selasa 7hb

Dis. 2010 )

Maaf, kami tidak dapat menerima sebarang tempahan, kek, roti dan biskut sepanjang tempoh ini.

Terima kasih atas kerjasama anda.

Projek

Nak tulis sikit tentang satu pengalaman yang menggetarkan perasaan...

Bukan apa..silap faham sikit, menggelabah dibuatnya. Ceritanya begini..

Ibu dapat satu pesanan melalui telefon , untuk 100 biji ( ? ) roti,

100 bungkusan biskut dan 100 biji kek coklat lembab. Bajet RM XXX.XX.

Hmm..tarikhnya pada 21hb Nov, 2010. Tengok kalendar..hari Ahad..Okay, set.

Abang Aji ni..datang untuk confirm at the very same day.

Ibu pun apa lagi..Ada seminggu untuk plan..

2 hari pertama, ibu buat biskut...kalau x silap hari Khamis dan Jumaat..Okay, half done!

Petang Jumaat tu, dapat panggilan dari adik ipar ...

J : Nape tak datang kenduri kawin rumah Abang Cik? Kami tunggu ni..

I : ??? Kenduri?? Err...hari ni ke?

J : 13hb kan? Ari ni la..Esok Majlis Qiqah Abang Aji..

I :Huh! Betul ke, esok dia kenduri? ( Allah!.. Roti ngan kek x buat lagi...)

Ibu pun..cuba bertenang...Tarik nafas dalam-dalam...dan mula plan..Alhamdulillah, semua

bahan dah ada..

I :Kakak, Angah, Iza..kita ada projek. Bukan minggu depan, tapi ESOK!!

Dipendekkan cerita..semuanya selesai pada jam 9 malam..

Malam tu..untuk pertama kalinya..ibu buat projek sampai terMUNTAH!

* Malam tu juga, ibu telan sebiji pil sakit urat dan alhamdulillah, pulih sepenuhnya keesokan hari.

05 November 2010

Deepavali

Tiga hari lepas, bertungkus-lumus siapkan 'order' dari Vasanthi.
(Terima kasih sebab menaruh kepercayaan terhadap RBR Bakery)


Buat 3 jenis biskut-Bintang Malam,
Almond London,
dan AFCC Cookies.
3 bekas kecil,kek coklat lembap.


Disebabkan kamera lama yang dah rosak teruk...
memang x ada gambar untuk dijadikan bukti.


Geram Betul!
Hangin satu badan!
X boleh jadi..


Masa nak hantar biskut-biskut dan kek tu..
Buat2 terlajak gi kedai kamera..


*************************

Ibu: "Angah..tolong ibu pilih satu kamera.."

Angah: "Err...(Biar betul ibu ni?)..." -Memang dia x caya!

Ibu:
"Betul...hm....bajet RM500..(Eh! Ade duit ke x ni? Biarlah...invest untuk bisnes)

Memang ibu betul-betul ALL OUT.



Ibu:
"yang mana ok? Ni ke?"-sambil tunjuk yang harge RM500"

Angah: "Ntah..kalau nak gambar yang cantik,yang ni.."-Die tunjuk yang harge RM1500

Ibu: "Check tengok.."



Dan...pikir lagi..duit yang ini + yang itu,buat ini + buat itu =RM1800.

Ibu: "Okey,settle.."

Inilah rupa kamera baru saya...:)





21 October 2010

Resepi Permintaan

Ini salah satu contoh resepi kek Red Velvet yang ibu jual kat RBR Bakery tempohari.

Ibu ikut resepi ni..tapi ada ubah suai sana sini. Resepi di kopipes dari Smitten Kitchen. ( Tq )


Red Velvet Cake

Adapted from “The Confetti Cakes Cookbook” by Elisa Strauss via the New York Times 2/14/07

Yield: 3 cake layers

1 tablespoon unsalted butter
3 1/2 cups cake flour
1/2 cup unsweetened cocoa (not Dutch process)
1 1/2 teaspoons salt
2 cups canola oil - guna minyak masak je..
2 1/4 cups granulated sugar
3 large eggs
6 tablespoons (3 ounces) red food coloring or 1 teaspoon red gel food coloring dissolved in 6 tablespoons of water
1 1/2 teaspoons vanilla
1 1/4 cup buttermilk
2 teaspoons baking soda
2 1/2 teaspoons white vinegar - ibu guna cuka masakan



1. Preheat oven to 350 degrees. Place teaspoon of butter in each of 3 round 9-inch layer cake pans and place pans in oven for a few minutes until butter melts. Remove pans from oven, brush interior bottom and sides of each with butter and line bottoms with parchment.

2. Whisk cake flour, cocoa and salt in a bowl.

3. Place oil and sugar in bowl of an electric mixer and beat at medium speed until well-blended. Beat in eggs one at a time. With machine on low, very slowly add red food coloring. (Take care: it may splash.) Add vanilla. Add flour mixture alternately with buttermilk in two batches. Scrape down bowl and beat just long enough to combine.

4. Place baking soda in a small dish, stir in vinegar and add to batter with machine running. Beat for 10 seconds.

5. Divide batter among pans, place in oven and bake until a cake tester comes out clean, 40 to 45 minutes. Let cool in pans 20 minutes. Then remove from pans, flip layers over and peel off parchment. Cool completely before frosting.


Cupcake variation: Since this has been published, many readers have written in to express that it adapts well to cupcakes. The yield is approximately 35 cupcakes, with the liners filled only 3/4 of the way, and the baking time should be between 20 to 25 minutes, but check in on them 2/3 of the way through in case your oven gets the job done faster.


Cocoa Notes

  • Some red velvet cakes have no cocoa, others have up to half a cup. The less cocoa, the brighter the red, and the less food dye is needed to give it the desired hue. This cake has more cocoa and quite a bit of red dye, but as you cans see from the picture, it is a real stand-out red. Feel free to use less, but make sure you dissolve it in 6 tablespoons of water to compensate for any moisture lost.
  • Dutch versus Non-Dutched cocoa: This recipe uses baking soda, so it calls for non-Dutch-Processed cocoa. The reason is that Dutch-Process cocoa is neutral and will not react with baking soda, so it can only be used in 1) recipes with baking powder or 2) recipes with enough other acidic ingredients that will compensate for the lack of acidity. However, you’ll notice that this recipe has both vinegar and buttermilk in it, or quite a bit of acidity, leading me to wonder if either kind of cocoa could be used with success. I had non-Dutch on hand, so I used it, but if you only have Dutch and try this recipe, let us know if it works. Personally, I prefer the Dutched stuff because it usually is of a higher quality with a more delicate chocolate flavor.


Cream Cheese Frosting

Adapted from several sources

Makes 6 cups

8 ounces cream cheese, room temperature
1/2 cup (1 stick) butter room temperature
3 cups confectioner’s sugar, sifted
1 teaspoon pure vanilla extract


Place cream cheese and butter in a medium bowl. With a handheld electric mixer, beat until light and fluffy, about 2 minutes. Add sugar and vanilla. Beat, on low speed to combine. If too soft, chill until slightly stiff, about 10 minutes, before using.

Icing Notes:

  • Technique: Cake decorators will always tell you to ice a cake in two batches, first a “crumb layer” and then the more decorative one. Though I rarely bother, in this cake in particular, with its dark hue barely disguised by a thin layer of frosting, it is especially helpful. To do this, place a small amount of frosting on the cake and spread it over the entire surface that will be iced, thereby anchoring wayward crumbs in place so that they will not mess up the final product. A few minutes in the freezer or longer in the fridge will firm this up so that you have an ideal surface to build the real layer of frosting upon. (I did a rushed, half-assed one, hence the visible crumbs in the final product.)

  • Quantity: The recipe here creates an amount of frosting that allows for a thin coat between and over the cake layers. I found it to have the ideal cake-to-frosting balance for this recipe. However, you might want to double the recipe if you prefer a more decadent, padded frosting layer.



Kek Pertunangan


Layan gambar je.. ari ni..

22 September 2010

Minggu Kuih2 tradisi

Kamera dah rosak. Nak beli baru? Mmm..cukup bulan ler.. Sekarang Ibu sibuk mencuba resepi2

tradisi. Harap2, kakak akan dapat menjadikan sumber ni sebagai rujukan. Terima kasih Puan.


Kuih Lapis

Dikopipes dari Sumber: Resepi Noraini

Bahan-bahan :

2 cawan tepung beras
1 1/2 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung ubikayu
1 cawan gula pasir
600 ml santan pekat
800 ml air
sedikit garam
1 sudu teh esen ros
sedikit pewarna merah dan hijau

Cara Membuatnya :

1. Masukkan tepung beras, tepung gandum, gula, garam, santan dan air dalam sebuah mangkuk.Gaul hingga adunan sebati.Tapiskan untuk membuang gentel tepung.
2. Bahagikan adunan kepada dua bahagian. Warnakan merah dan hijau.
3. Panaskan loyang dalam pengukus. Tuangkan dua senduk adunan hijau dalam loyang.
Tutup periuk kukus dan kukus 10 minit.
4. Tuangkan pula adunan merah dan kukus 10 minit. Buatlah cara yang sama hingga adunan habis. Lapkan penutup kukus setiap kali hendak menutupnya semula.
5. Apabila kuih telah masak, angkat dan sejukkan

Tips dari Puan Noraini:

Masak cara kukus. Didihkan air 3/4 penuh.
Loyang yang digunakan dalam resipi ini berukuran 10 inci. ( Ibu masak dalam 2 bekas plastik )
Griskan loyang dengan sedikit minyak dan panaskan ia selama 3 minit kemudian barulah dituangkan adunan.
Setelah masak, sejukkan selama beberapa jam barulah dipotong. ( Yang ni ibu kantoi...x sabo..)
Gunakan pisau tajam yang dibasahkan dan potong mengikut bentuk disukai.

21 September 2010

Various Recipes for Cheese Cake

Cheese Cake 01 - Got this from Wanita Melayu.com

Base:

150 gm Chipsmore cookies - finely blend
2 tbsp butter ( room tempreture )

Fillings:

250 gm Philidephia cream cheese
300 ml yogurt ( fruit flavour )
100 ml castor sugar
100 ml vanilla ice-cream

Liquid:

130 ml water + 1 tbsp jelly powder -
stir together before going into microwave oven for about 1 min

Decoration:

1 tbsp luke warm water
Blueberry fillings

How to assemble
:

1. Put a piece of paper at the bottom of a springform cake pan ( 8"),
2. Mix together the butter and cookies, cover the bottom of the pan. Press a bit.
3. Whip the cream cheese together with the sugar.
4. Add in the yogurt and the ice cream. Mix well.
5. Add in the liquid. Combine well.
6. Pour into the pan and chill until firm.
7. Blueberry fillings for decorations.

He3X. Sorry le Kakak. Ibu dok kat kampung. Dah lama x practice speaking London.. Macamana pun..ni untuk rujukan sendiri. Kalau nak versi Bahasa Melayu, gi ler kat Sumber tadi. Nak ilmu, kenalah berusaha. Ibu belum pandai guna link

Entri yang lain, next time.

15 September 2010

Kali pertama saya buat kuih lapis sendiri. Saya cuba resepi ini dengan sedikit ubahsuai sbb x

cukup bahan dan x ada alat penimbang.


Resepi Kuih Lapis ( satu loyang kecil )

250 gm tpg gandum (1 cawan arcoroc merah )

100 gm gula pasir ( agak-agak 1/3 cawan tadi )

500 ml santan cair ( saya guna santan kotak Harmoni 1 cawan + air 1 cawan)

secubit garam ( Jun x bubuh )

pewarna merah ( 1 sudu kecil )

pewarna hijau ( saya guna pewarna hijau dengan perasa pandan , 1 sudu kecil )

Cara:

1. Sediakan pengukus.

2. Campur semua sekali dalam mangkuk, kacau sebati. ( saya gaul / ramas pakai tangan je..)

3.
Tapis adunan tadi dan bahagi kepada dua bahagian dan warnakan satu bahagian hijau dan

sebahagian lagi dengan merah.

4. Kukus selapis demi selapis , warna berselang-seli. ( saya guna bekas kecil dan x perlu tunggu

lama-lama..nak cepat siap )

5. Biar betul-betul sejuk, baru potong.

Pemerhatian saya:

Rasa kuih sedap dan tidak terlalu manis. Lapisan agak lembik ( terlebih air santan gaknye..sbb

saya buat 2 adunan, main agak-agak jer..:)

Sesuai untuk orang rajin macam saya..

Penghargaan :

Terima kasih buat Junjs11@myresipi.com

15 July 2010

RBR Bakery

Alamat Kedai:

Simpang 3, Ulu Dedap,
Jalan Seberang Perak,
36000 Teluk Intan,
Perak

03 July 2010

SK Sg Jejawi



SKSJ

Alhamdulillah..kini tahun ke 21 ibu bekerja di sekolah ini.

Terasa seperti baru semalam, berkhidmat di sini. Anak-anak

didik ibu sekarang, dah ada yang jadi pensyarah, doktor, pegawai

tinggi di bank dan berkhidmat sebagai guru ( Hanya menyebut beberapa jenis pekerjaan mereka..).

Yang di IPT awam atau swasta dan yang sudah kahwin pun tak kurang ramainya..Kini, ada

diantara anak-anak mereka yang ibu ajar..

Nama-nama seperti, Rosmaizura, Siti Aishah, Solehah, Hasnah, Rafidah, Alias, Zainol dan

beberapa nama lagi..masih kekal diingatan . Yang lain bukan tak ingat..saban tahun, ada je

nama-nama yang sama berulang-ulang. Kadang-kadang..ibu cuma panggil nama mereka macam

ni je.." Anak Suparman" atau " Adik Suzana" . Syukur alhamdulillah..mereka tak membantah..

( Oppss..Sudah tua kah aku? )

Pencapaian anak-anak didik ibu sekarang, tidak lah sehebat mereka yang terdahulu..

Kemungkinan, arus kemodenan dan kemudahan yang melimpah-ruah menyebabkan mereka

kini kurang berusaha..terutamanya yang lelaki..

Tapi Kakak..ibu tak akan berputus harapan..kalau mereka tidak cemerlang sekarang..

semoga kata-kata semangat dan nasihat ibu, akan membantu menyedarkan mereka semasa

di sekolah menengah.. Nota : Alahai..anak bangsaku..terutamanya lelaki..

Sedarlah..Bangsa siapa yang memonopoli kekayaan bumi Tanah Melayu? Yang menguasai ekonomi

negara? Yang membawa van-van besar sarat dengan barangan jualan untuk peruncit di kampung kita?

Sedangkan kamu..masih lagi seronok berkumpul di bawah tiang lampu jalan sehingga larut malam. Berbual

kosong dan bergelak ketawa, berbekalkan sekotak rokok dan sebuah motor buruk kepunyaan ayah , yang

keesokan hari akan ke sawah membanting tulang?

Kakak, RBR Bakery bukan dibuka untuk menunjuk-nunjuk kekayaan. Tetapi..untuk

menunjuk-nunjukkan kesungguhan, kesabaran dan keupayaan merancang masa depan

seorang insan kerdil dibumi Allah. Ibu nak menjadi bukti, semoga anak-anak didik ibu akan

bersungguh-sungguh dalam semua pekerjaan, menepati masa, berimpian, merancang dan

bertindak serta memahami dan menyedari kepentingan Bahasa Inggeris di dunia sebenar.

Memahami bahawa, setiap kali kita berdoa kepada ALLAH, pasti akan diberikan jika kita

bersungguh-sungguh!


Lihat di sekeliling mu anak-anak didikku! Berusahalah dari sekarang. Meriahkanlah

masjid baru kampung kita. Jangan lupa, SOLAT 5 Waktu. Juga penuhkanlah Perpustakaan Desa. Isilah masa

mudamu dengan ilmu. Kelak jika kamu bukan seorang doktor mahupun seorang

pegawai tinggi ,

kamu bakal menjadi seorang insan yang berguna dan berjasa kepada keluarga,

negara dan bangsa!

Ikhlas dari seorang guru lama.
.

10 June 2010

My busy day..


Nota untuk kakak..

Setelah hampir 2 bulan beroperasi, ibu dah dapat ikut 'beat operation'.

Kakak jangan susah hati..ibu dah boleh 'cope'.

Mula-mula...buat kek, ashtu..buat adunan roti, sambil tunggu kek masak,
adunan roti mula dibentuk..

Tinggalkan roti tadi, kek pun dah masak.

Biar kek sejuk dulu..buat aising plak.

ashtu..dah siap aising, roti dah kembang..bakar plak..

Hias pulak kek tadi..

Tunggu bebarap minit, roti plak masak..

Done!

Hmm..amacam? Agak2 boleh tolong ibu bila abis belajar? allah..bukan susah sangat

25 May 2010

Alhamdulillah..

Kakak,

Hari ini genap 34 hari bakeri beroperasi.
Alhamdulillah..sokongan dari rakan dan penduduk sekitar amat baik.
Alhamdulillah juga...dapat pembantu yang jujur, amanah, sedia menerima teguran dan
cepat belajar. Iza, isteri Udin..terima kasih banyak-banyak kerana sudi membantu.
Umur dia sebaya dengan kakak! Jodoh dia sampai dulu..

Kakak,

Ibu tak berupaya nak buat semuanya..roti, kek dan biskut..
Roti aje ada macam-macam jenis..Kek dan biskut pun sama..
Ibu yang terpaksa buat semua..daripada beli bahan, memasak dan menjual..
Bukan ke kita kena jadi KU LI dulu..baru boleh jadi BOS?
Setuju?

Harapan ibu, bila Ibu bertungkus-lumus dan bersusah-payah mencari rezeki..Kakak, Izzat dgn Hadi kena la..bertungkus-lumus belajar dengan bersungguh-sungguh, okay? Allah tidak akan mengubah nasib kita, jika kita tidak berusaha memperbaikinya..

14 March 2010

Countdown

Kak..
Kedai dah hampir siap bangunannya.

You won't believe me if I tell you the colour. Of course...
my favourite colours.
RED and BLUE!

But,
those colours are weirdly, weirdly..
BEAUTIFUL!
for me of coz'

Wanna have a look?

I'll sent you the photos..
Next time..

11 February 2010

Freezer

Bila dah beli 'freezer' besar..

banyak benda boleh kita sediakan untuk menjimatkan masa..

terutamanya kalau keje sebelah pagi.

Contohnya:

Buat sandwiches dr 1 buku roti..
Balutkan tiap satu hidangan dgn 'cling film' kemas-kemas.
Buatlah untuk empat, enam atau lapan hidangan..

Bila nak makan,
keluarkan yang diperlukan aje..
Biarkan dalam suhu bilik,
dalam 30 minit kot..
baru boleh makan

Tapi ingat..

letak daun salad, masa nak makan je..
Gambar x dapat upload..

Problem..

Hehehe..tunggu le anakz-anakz balik..

Ambik satu basic recipe..

alter..

hmm...

boleh letak kat kedai !

Kek ape tu?

Vanilla je...

Allah hai.....

Minggu lepas dapat order..

"Kek 1kg, coklat, letak bunga, nak besar, buat cantik-cantik..

Nak ambik pukol 3.30 petang.

Boleh?"

ade lagi..

"Brape sekilo?"

"RM XX.. Saya x up harge dari dulu.."

Boleh kurang lagi tak? "

- ( Hish!..Dah lah order last minute..tapi banyak songeh(?). Betul ke penggunaan perkataan tu?

Note:
Ngape ye? Kalau orang kite beli ngan orang kita..
nak besar, sedap dan MURAH!
Taktahan, tak tahan...

21 January 2010

Air! Air! Air!

Setiap pagi, saya pasti tak lupa
bancuh secawan air bersusu ditambah dengan 5 sudu oat.

Kalau paling tak sempat pun..mesti minum segelas air suam kosong.

Selang 15 minit lepas tu..kena pi pulak buang air!
Bila difikirkan, badan kita memang perlukan banyak air.

Cuba kita amalkan apa yang saya baca hari ni..
dari buku kecil yang dah hilang muka surat depan - oleh Jane Scrivner

Katanya....
1. Minum 1.5 litres air ( jenis alkali terutamanya ) / 1 botol besar air
setiap hari.

- Membantu menyegarkan badan, perkumuhan dan kurang rehydrates.

2. Turn on shower kepada cold dalam 30 saat
setiap pagi.

- Air sejuk akan jadikan badan lebih segar!

3. Kurangkan minum air teh atau kopi . Secawan sehari , selama 1 bulan.
Dah tu..jangan minum lagi air-air yang berkefin.

- Perhatikan perubahan pada kulit kita. Rasa lebih relax dan tidur lebih lena.

4. Kita basuh rambut ngan muka dengan air tiap hari,
tapi kita tak boleh cuci organ dalaman setiap masa.

- Minum segelas air lobak setiap hari
- Minum air dari segugus anggur merah.

Tapi..kata saya....

Basahkan anggota badan ngan air sembahyang setiap masa!
InsyaALLAH akan lebih baik segala-galanya...

Note: Betul ke?

05 January 2010

Kurangkan 'stress'

Amalkan memakan 1 biji ' Evening Primrose Oil' setiap hari.

Sangat membantu mengurangkan stress dan menenangkan perasaan.