15 September 2010

Kali pertama saya buat kuih lapis sendiri. Saya cuba resepi ini dengan sedikit ubahsuai sbb x

cukup bahan dan x ada alat penimbang.


Resepi Kuih Lapis ( satu loyang kecil )

250 gm tpg gandum (1 cawan arcoroc merah )

100 gm gula pasir ( agak-agak 1/3 cawan tadi )

500 ml santan cair ( saya guna santan kotak Harmoni 1 cawan + air 1 cawan)

secubit garam ( Jun x bubuh )

pewarna merah ( 1 sudu kecil )

pewarna hijau ( saya guna pewarna hijau dengan perasa pandan , 1 sudu kecil )

Cara:

1. Sediakan pengukus.

2. Campur semua sekali dalam mangkuk, kacau sebati. ( saya gaul / ramas pakai tangan je..)

3.
Tapis adunan tadi dan bahagi kepada dua bahagian dan warnakan satu bahagian hijau dan

sebahagian lagi dengan merah.

4. Kukus selapis demi selapis , warna berselang-seli. ( saya guna bekas kecil dan x perlu tunggu

lama-lama..nak cepat siap )

5. Biar betul-betul sejuk, baru potong.

Pemerhatian saya:

Rasa kuih sedap dan tidak terlalu manis. Lapisan agak lembik ( terlebih air santan gaknye..sbb

saya buat 2 adunan, main agak-agak jer..:)

Sesuai untuk orang rajin macam saya..

Penghargaan :

Terima kasih buat Junjs11@myresipi.com

No comments:

Post a Comment