27 November 2012

Tart Shells for Sale!

Hi!

Sepanjang cuti persekolahan akhir tahun 2012, kami di Red Blue Ribbon Bakery ,

sibuk membuat " Tart Shell ".

Mmm.. kalau dalam Bahasa Melayu..kita panggil ape, ye?

Kelongsong? Bekas ?




Okay..Resepi ada kat blog  Azita Zain atau Jintanmanis dan ramai lagi rakan-rakan blogger yang lain.


Tart Crust / Shell

Sumber: Dari Dapur Pn Azita Zain

Bahan-bahan :
170gm marjerin
50gm gula aising
1 biji telur Gred C
290gm tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara :

Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu. Jangan putar lama sangat.
Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi dengan senduk kayu.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar.
Bakar pada suhu 170 C sehingga masak.

Nota :
Jika guna telur Gred B, buang sedikit putih telurnya untuk mengelakkan crust menjadi keras sangat.

Cream Cheese Filling

Bahan-bahan :
250gm cream cheese
50gm gula kastor / gula halus
1 biji telur Saiz B
½ sudu teh esen vanilla / esen lemon

Cara-cara :
Putar cream cheese dan gula hingga berkrim.
Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi.
Masukkan filling ke dalam kulit tat.
Tuang cream cheese ke atasnya. Bakar selama 5 minit pada suhu 170oC. Sentuh cream dengan hujung jari. Jika tidak melekat, maknanya telah masak. Jika tidak, bakar dalam seminit lagi.




23 November 2012

Ini aje yg dpt dirakamkan





Kelas Roti01

Jom lihat gelagat pelajar Kelas Roti Kumpulan 01 / 2012

dan 


16 November 2012

Prof Muhd Kamil Ibrahim Bersyukur Saat Diuji Book Launching INTEKMA

Prof Muhd Kamil Ibrahim Bersyukur Saat Diuji Book Launching INTEKMA no2

Prof Muhd Kamil Ibrahim Bersyukur Saat Diuji Book Launching INTEKMA no3

Just 4 sharing




Prof Muhd Kamil :

http://www.youtube.com/watch?v=EFWJjGXTWkQ&feature=youtu.be


http://www.youtube.com/watch?v=HRr1Q_SnRBo&feature=youtu.be


http://www.youtube.com/watch?v=dBJ8N9cj_B8&feature=youtu.be


56 Resepi Aroma Antara Benua  Nukilan adinda saya : Roza Roslan

http://muhdkamil.org/rozaroslan/2012/10/30/56-resepi-aroma-antara-benua/

Kosmo! Online -Rencana


Impian menetap di Madinah tercapai



"YA Allah Na, jika abang ada peluang mahu rasanya menetap di Mekah ataupun Madinah. Mana-mana pun abang tidak kisah. Kedua-dua tempat barakah. Hati jadi seronok, tenang dan damai. Insya-Allah, abang akan datang kembali untuk menetap di sini selepas Sofea berumur 20 tahun."
Itu bait-bait kata yang pernah terlontar daripada bibir Prof. Dr. Muhd. Kamil Ibrahim kepada adik perempuannya, Azlina sewaktu mereka sama-sama menunaikan ibadah haji kali pertama pada tahun 2006. Ketika itu, mereka dalam perjalanan pulang dari Masjidil Haram ke hotel.
Pelaksanaan rukun Islam kelima itu ternyata membawa kesan yang amat besar dalam hidupnya.
Ia merupakan impian 16 tahun ke hadapan. Kalimat yang terdetik daripada hati itu mendapat perkenan Yang Maha Esa. Empat tahun kemudian, Muhd. Kamil ditawarkan untuk berhijrah ke Madinah sebagai Profesor Perakaunan di Universiti Taibah.
Tawaran yang diperoleh melalui Dr. Adnan Alamasi selaku dekan universiti tersebut boleh diibarat sebagai hadiah paling bermakna buat Muhd. Kamil. Apatah lagi ia berlaku selepas keazaman untuk berhijrah ke jalan Allah pada usia melepasi 41 tahun.
"Secara zahirnya, pada usia tersebut saya sudah memiliki segala-galanya termasuk kerjaya, isteri dan empat zuriat sebagai pengikat kebahagiaan. Tetapi dalam konteks agama, saya manusia yang jahil.
"Saya tidak tahu membaca al-Quran melainkan hanya beberapa surah ringkas yang dihafal sejak kecil. Saya juga tidak pandai berdoa dalam bahasa Arab. Tidak hafal wirid selepas solat, tidak pandai membaca surah Yasin, tidak pandai bertahlil malah ayat Kursi pun tidak lancar.
"Perkara ini menjadi penyebab saya gagal khatam al-Quran. Amalan pula hanya menyentuh perkara wajib. Perkara-perkara sunat langsung diketepikan. Ia tiada dalam kamus diri," akui Muhd. Kamil, 48, tentang kehidupan lampaunya yang diabadikan dalam buku bertajuk Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman.
Bagaimanapun, kejayaan dalam pendidikan rasmi Muhd. Kamil agak berlawanan. Ketika di sekolah rendah, beliau berjaya menamatkan pelajaran dalam tempoh lima tahun dan muncul sebagai pelajar terbaik.
SEGALA-GALANYA berubah sebaik Muhd. Kamil menunaikan ibadah haji enam tahun lalu.


Begitu juga sewaktu mengikuti program diploma dan sarjana muda dalam bidang perakaunan, beliau bergelar pelajar terbaik dan kedua terbaik. Malah, anak kelahiran Besut, Terengganu itu berjaya menghabiskan pengajian di peringkat sarjana sebulan lebih awal manakala ijazah doktor falsafah (PhD) diperoleh dalam tempoh 32 bulan sekali gus mencatat rekod dalam sejarah Fakulti Perakaunan, Universiti Teknologi Mara (UiTM).
Tunaikan haji
Ia satu pencapaian yang boleh dibanggakan bagi sesetengah pihak. Namun, hidup terasa kosong.
Segala-galanya bermula ketika Allah membuka pintu hatinya untuk menunaikan fardu haji pada tahun 2005. Ketika itu beliau berjaya dalam kenaikan pangkat ke jawatan Profesor Gred Khas C di UiTM. Ia merupakan rekod pelantikan termuda dalam sejarah UiTM kerana Muhd. Kamil berusia 39 tahun ketika itu. Dalam kejauhan itu terselit kepahitan apabila beliau berdepan dengan pelbagai cabaran termasuk difitnah ekoran keputusan tersebut.
Selepas menerima surat pelantikan rasmi sebagai seorang profesor beserta tunggakan melebihi puluhan ribu ringgit, Muhd. Kamil berkata pada isterinya, Raudzah Roslan atau lebih mesra dipanggil Roza: "Allah menunaikan permohonan abang. Abang solat hajat hampir setiap malam setahun yang lepas. Abang merayu. Abang minta profesor, Dia bagi jawatan ini, Dia bagi duit lagi. Ya Allah, abang tidak sepatutnya berhenti daripada melakukan perkara yang abang lakukan selama ini. Abang hendak pergi haji. Abang hendak bersyukur kepada-Nya."
MUHD. KAMIL bersama isteri, Roza yang sentiasa berada di sisi dalam apa jua keadaan.


Begitulah hidayah Allah, anugerah terindah yang dipancarkan ke dalam hati Muhd. Kamil sekali gus mengundang rasa insaf kepada dirinya.
Benar, perancangan Allah Maha Hebat. Walaupun baru mendaftar untuk menunaikan haji sekitar bulan Julai 2005, namun panggilan untuk menjadi tetamu Allah berjaya diperoleh bagi musim haji tahun 2006. Ia kelihatan ajaib kerana mengikut giliran yang diberikan Tabung Haji, Muhd. Kamil hanya boleh pergi pada tahun 2011.
Itulah yang dinamakan kekuasaan Allah mengatasi segala-galanya hatta perancangan manusia itu sendiri. Rentetan daripada itu, maka bermulalah pengembaraan rohani dan jasmani Muhd. Kamil bersama isteri, kakak (Shalmiah) dan adiknya, Azlina.
Sesuatu yang kelihatan mustahil menjadi kenyataan. Beliau mula belajar al-Quran dengan Hafizi, seorang hafiz muda sebelum berangkat ke Tanah Suci. Dengan bantuan beberapa jemaah yang memperbetulkan bacaannya termasuk Azlina, beliau dapat khatam al-Quran di Masjidil Haram. Baginya, ia cukup istimewa walaupun dilakukan pada usia 42 tahun.
"Ya Allah, akhirnya aku khatam di Masjidil Haram. Di hadapan Kaabah. Di rumah Pencipta Yang Maha Berkuasa lagi Bijaksana. Ia cukup istimewa," catat Muhd. Kamil dalam bukunya itu.
Hijrah Muhd. Kamil
Hasil daripada ibadah yang dilakukan dengan penuh rasa tawaduk, ia membangkitkan keimanan yang mendalam terhadap kebesaran Allah.
Ditanya tentang pengertian hijrah, Muhd. Kamil menjelaskan hijrah baginya adalah melakukan perubahan supaya diri semakin hampir dengan Allah.
"Apabila hijrah kita semata-mata kerana Allah, kesannya kita akan hampir dengan Allah. Kita merasai betapa kehidupan ini terlalu singkat. Maka apa sahaja yang kita lakukan, bersandar kepada keinginan asas tersebut iaitu mahu menjadi manusia yang lebih baik disisi-Nya.
"Sehubungan itu, kita akan terjemahkan dalam kehidupan harian dengan menjadi manusia yang lebih kuat bekerja, tekun, disiplin dan tidak berkira. Malah, sifat-sifat buruk seperti dengki, khianat dan suka membuat fitnah tentu sekali terhakis," ujar Muhd. Kamil melalui temu bual melalui e-mel bersama Kosmo! baru-baru ini.
DALAM tempoh setahun, Muhd. Kamil akan pulang bercuti selama dua bulan di Malaysia.


Apa yang pasti, individu yang paling terkesan dengan penghijrahan Muhd. Kamil ialah isterinya, Roza. Roza tidak pernah jemu berdoa agar pintu hati suaminya terbuka untuk menunaikan haji.
Bagi Roza, dia amat bersyukur apabila melihat saat-saat awal penghijrahan suami terutama ketika menzahirkan niat untuk ke Mekah.
"Itulah hadiah perkahwinan yang paling berharga untuk saya. Enam tahun saya berdoa dan bermunajat mengharapkan suami lembut hati untuk menunaikan haji. Alhamdulillah, ia diperkenankan Allah," jujur luahan Roza mengenai suaminya.
Pasangan itu mendirikan rumah tangga pada 29 Julai 1989. Ketika itu Roza berusia 22 tahun dan Muhd. Kamil 25 tahun. Mereka berkenalan ketika belajar di UiTM, Terengganu. Hasil perkongsian hidup, mereka dikurniakan empat cahaya mata, Sara Fateha, 22; Ahmad Haris Azrai, 21; Ahmad Amirul Imran, 14 dan Farah Sofea, 9.
Muhd. Kamil dan Roza serta dua anak mereka, Amirul dan Sofea berangkat ke Madinah pada 7 September 2011. Roza yang merupakan mantan pensyarah di UiTM turut bertugas di Universiti Taibah sebagai pensyarah pengurusan. Kini sudah satu tahun dua bulan beliau menetap di Madinah.
Sepanjang berada di Madinah, Muhd. Kamil sebolehnya tidak meninggalkan solat jemaah lima waktu di Masjid Nabawi. Kehidupan di Madinah cukup istimewa kerana setiap minggu beliau mengadakan jamuan berbuka puasa untuk jemaah melalui sumbangan yang dihulurkan oleh pembaca blog Kehidupan Ringkas tapi Signifikan.
Note : http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=1115&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm&fb_action_ids=4988280190484&fb_action_types=og.likes&fb_ref=.UKRENdzDtLM.like&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

12 November 2012

:: KELAS BUAT ROTI 001::


JOM BUAT ROTI SENDIRI !

Kelas terhad untuk 3 orang sahaja. 

Kelas ini untuk yang tak tahu buat roti , nak makan dengan keluarga atau untuk buat bisnes kecil - kecilan sahaja. Kalau yang dah master atau yang nak buka kedai roti, kelas ni tak sesuai. 





Tarikh     : 22 NOV 2012 ( Boleh runding )
Masa       : 9.30 pg hingga selesai
Tempat   : Premis RBR Bakery


Bawa apron dan tuala " Good Morning " 2 helai.
Roti boleh dibawa pulang.


PM untuk pertanyaan harga kelas.
http://www.facebook.com/pages/Red-Blue-Ribbon-Bakery/356509627761436

02 November 2012

:: FAST SALE::

:: Mini Blueberry Cheese Tart ::

   Ahad : 18hb NOV 2012 


Teringin makan Blueberry Cheese Tart? 

Setakat seketul - dua, susah nak buat kan?

Tak pe..biar kami di RBR Bakery buatkan..

Harga berpatutan. Telefon kami untuk pertanyaan.

1 bekas ada 10 ketul / biji.  

Beli 5 dapat 1 bekas lagi  PERCUMA.




03 August 2012

Nasi Arab dan keluarga



Kakak,

Setelah hampir setahun tidak berjumpa Mak Ngah Roza,

ibu rasa rindu yang amat. Betapa akrab pun kita semasa kecil,

apabila mengikut suami masing-masing, kita perlu akur.

Alhamdulillah,

rasa rindu terubat jua apabila bertemu dengan Mak De, Mak Ndak,

Ateh dan Pak Su..dengan adik-adik ipar ibu yang lainnya.

Walaupun hanya untuk semalam dua.

Riuh-rendah rumah Nek..apabila masing-masing sibuk bergambar

sebelum menunaikan solat Subuh pagi tu..


Yang x bestnya, ibu jadi tukang ambil gambar ( jer..), kakak pulak sedang

di perbatasan dengan singki ajaib..


Sehari sebelum itu, mak Ngah serahkan sekotak rempah Nasi Arab..

Jom tengok resepi versi ibu ni..( kakak nasihatkan ibu pakai jubah masa masak nasi ni...)

Ibu buat kali kedua..versi sendiri:

Resepi Nasi Arab Ibu

Nasi ( 4 orang makan ):

2 gelas beras basmathi - basuh dan rendam 20 min

200 g daging kambing / ayam

1 batang serai - dititik / ketuk

6 labu bawang sederhana besar

3 cm halia tua - hiris macam batang mancis

sekuntum bunga lawang

3 cm kulit kayu manis

4 gelas air

1/2 gelas susu segar

1 sk garam - ikut rasa

1 sk lada sulah

1 sudu besar rempah nasi arab

1 biji tomato - belah dua

minyak zaitun untuk menumis

Cara:

1. Rendam beras dalam 20 minit sementara itu sediakan bahan untuk menumis.

2. Bawang yang dikupas , ditumbuk dan sedikit halia. Baki halia dipotong macam batang mancis,

2 biji bawang dan tomato dibelah dua,

3. Panaskan minyak zaitun, tumis bawang yang ditumbuk tadi, belum siap ni.. kena pegi bakery.

Sambal :




24 July 2012

RAMADHAN

Makluman untuk pelanggan yang dihormati,

Permis kami tidak beroperasi sepanjang bulan Ramadhan. InsyaAllah akan dibuka semula SEMINGGU selepas hari raya nanti.

Selamat Berpuasa.

07 July 2012

Baru di RBR Bakery

Monster Cookies - produk baru

Biskut paling laris di bakeri - chocolate chip cookies

Kek Perkahwinan salah seorang pelangan VIP
Seronok dapat menghasilkan kek yang cantik ni.. Terima kasih..
* dapat pujian dan penghargaan pengantin dan keluarga pada keesokkan harinya. Alhamdulillah






Kek Red Velvet pesanan khas dari rakan blogger di Denmark khusus buat ayah mertuanya. Mereka sangat gembira dan agak terkejut dengan pesanan khas ni... Terima kasih Su atas kepercayaan dan sokongan yg diberikan.







Cupcakes juga tempahan daripada Su. Semoga cemerlang dalam pelajaran semasa berada di sana. Amin



Petua buat biskut

Salam persahabatan..

Cuma nak kongsi petua buat biskut dengan anda semua.

Blog ini boleh di jadikan rujukan.

Kak Wan punya blog , memang jadi antara rujukan saya.

Untuk pengetahuan Puan Ani ( pernah membeli buku resepi saya beberapa tahun dulu..),
seperti Puan, saya pun pernah menghasilkan biskut yang keras . Setelah beberapa tahun
membuat R & D (cuba jaya ), alhamdulillah barulah saya berpuashati dengan hasilnya.

Resepi yang saya dapat, bukanlah dari internet atau sebagainya. Ia adalah dari kelas-kelas
membuat biskut yang saya sendiri hadiri..( Ketika itu, saya tidak mempunyai komputer
sendiri dan tak pandai menggunakannya! ) . Semuga puan Ani berpuas hati dengan jawapan
saya. Apa-apa pun, terima kasih kerana mencuba..)

Buat yang lain pula.. sudi-sudikanlah menjenguk blog Kak Wan. ( TQ akak kerana berkongsi
ilmu..Minta dihalalkan..)


27 June 2012

Rahsia Durian Belanda

Entri singkat untuk dikongsi.
Cuba baca entri ni:

Durian Belanda atau Soursop, buah dari pohon Graviola adalah pembunuh semulajadi sel kanser yang ajaib dengan 10 ribu kali lebih kuat dari pada terapi kemo. Tapi kenapa kita tidak tahu?

Kerana salah satu perusahaan dunia telah menutup rahsia penemuan penyelidikan tentang khasiat buah ini sebaik mungkin, mereka ingin agar dana penyelidikan yang dikeluarkan sangat besar, selama bertahun-tahun, ditambah pula keuntungan yang melimpah dengan cara menjadikan pohon Graviola Sintetis sebagai bahan utama ubat rawatan kanser.

Pohonnya rendah, di Brazil dinamai 'Graviola', di Sepanyol 'Guanabana' bahasa Inggeris dipanggil 'Soursop'. Di Indonesia, dikenali sebagai buah Sirsak manakala di Malaysia dipanggil sebagai Durian Belanda. Buahnya agak besar, kulitnya berduri lembut, isi buah berwarna putih, rasanya masam-masam manis, dimakan dengan cara membuka kulitnya atau dibuat jus.

Khasiat dari buah durian belanda ini memberikan kesan anti tumor / kanser yang sangat kuat, dan terbukti secara perubatan menyembuhkan segala jenis kanser. Selain menyembuhkan kanser, buah ini juga berfungsi sebagai anti bakteria, anti fungus , berkesan melawan berbagai jenis parasit dan cacing, menurunkan tekanan darah tinggi, kemurungan, stress, dan menormalkan kembali sistem saraf yang kurang baik.

Salah satu contoh betapa pentingnya kewujudan Institut Sains Kesihatan bagi orang-orang Amerika adalah kerana institut ini telah membuka tabir rahsia buah ajaib ini. Fakta yang membingungkankan adalah: Jauh dipedalaman hutan Amazon, tumbuh 'pohon ajaib', yang akan merubah cara berfikir anda, doktor anda, dan dunia mengenai proses penyembuhan kanser dan harapan untuk bertahan hidup.

Hasil penyelidikan membuktikan “pohon ajaib” dan buahnya ini :

i) Menyerang sel kanser secara efektif dan semulajadi, TANPA rasa mual, berat badan turun, rambut gugur, seperti yang terjadi pada terapi kemo.

ii) Melindungi sistem kekebalan tubuh dan mencegah dari jangkitan yang mematikan.

iii) Pesakit merasakan lebih kuat, lebih sihat selama proses perawatan / penyembuhan.

iv) Menambah tenaga dan penampilan fizikal semakin bertambah baik.

Sumber berita sangat mengejutkan ini berasal dari salah satu pengeluar farmasi terbesar di Amerika. Buah Graviola telah diuji lebih dari 20 makmal, sejak tahun 1970-an hingga beberapa tahun berikutnya. Hasil ujikaji dari ekstrak (sari) buah ini adalah :

1. Secara berkesan memilih sasaran dan membunuh sel jahat dari 12 jenis kanser yang berbeza, diantaranya kanser : Usus Besar, Payu Dara, Prostat, Paru-Paru dan Pankreas.

2. Daya kerjanya 10,000 kali lebih kuat dalam memperlambatkan pertumbuhan sel kanser dibandingkan dengan Adriamycin dan Terapi Kemo yang biasa digunakan!

3. Tidak seperti terapi kemo, ekstrak buah ini secara selektif hanya memburu dan membunuh sel-sel jahat dan TIDAK membahayakan atau membunuh sel-sel yang sihat.

Penyelidikan telah dilakukan secara ekstensif pada pohon “ajaib” ini,selama bertahun-tahun tapi kenapa kita tidak tahu langsung mengenai hal ini ? Jawabnya adalah : Begitu mudah kesihatan kita, kehidupan kita, dikendalikan oleh yang memiliki wang dan kekuasaan!

Salah satu perusahaan ubat terbesar di Amerika dengan aset jutaan dollar melakukan penyelidikan luar biasa pada pohon Graviola yang tumbuh dihutan Amazon ini. Ternyata beberapa bahagian dari pohon ini : kulit kayu, akar, daun, isi buah dan bijinya, selama berabad-abad lamanya telah menjadi penawar bagi suku Indian di Amerika Selatan untuk menyembuhkan : sakit jantung, asma, masalah berkaitan hati dan rematik. Dengan bukti-bukti ilmiah yang minimum, perusahaan yang mengumpulkan dana dan sumber usaha manusia yang sangat besar bagi tujuan melakukan penyelidikan dan berbagai ujian. Hasilnya sangat menakjubkan. Graviola secara ilmiah telah terbukti sebagai agen pembunuh sel kanser yang berkesan !

Tapi… kisah Graviola hampir berakhir disini. Kenapa?

Dibawah undang-undang persekutuan, sumber bahan semulajadi untuk ubat adalah DILARANG dipatentkan.

Perusahaan menghadapi masalah besar dan mereka berusaha sedaya upaya dengan pembiayaan sangat besar untuk membuat klon tiruan dari Graviola ini agar ianya dapat dipatentkan sehingga dana yang dikeluarkan untuk penyelidikan dan ujian dapat dituntut dan bahkan mengaup keuntungan besar. Tapi usaha ini tidak berhasil kerana Graviola tidak berjaya diklon. Perusahaan gigit jari setelah mengeluarkan dana jutaan dolar untuk usaha penyelidikan mereka.

Ketika mimpi untuk mendapatkan keuntungan besar beransur-ansur pudar, kegiatan penyelidikan juga turut berhenti. Lebih parah lagi, perusahaan menutup projek ini dan memutuskan untuk TIDAK menerbitkan hasil penyelidikan ini.

Beruntunglah, ada salah seorang ilmuwan dari kumpulan penyelidik tidak sanggup melihat kekejaman ini terjadi. Dengan mengorbankan kerjayanya, dia menghubungi sebuah perusahaan yang biasa mengumpulkan bahan-bahan bersumberkan semulajadi dari hutan Amazon untuk penghasilan penawar.

Ketika para pakar penyelidik dari Institut Sains Kesihatan mendengar berita keajaiban Graviola, mereka mulai lakukan usaha penyelidikan. Hasilnya sangat mengejutkan. Graviola terbukti sebagai pohon pembunuh sel kanser yang berkesan.

The National Cancer Institute mulakan penyelidikan ilmiah yang pertama pada tahun 1976. Hasilnya membuktikan bahawa daun dan batang kayu Graviola mampu menyerang dan menghancurkan sel-sel jahat kanser. Sayangnya hasil ini hanya untuk keperluan dalaman dan tidak dihebahkan.

Sejak 1976, Graviola telah terbukti sebagai pembunuh sel kanser yang luar biasa pada ujikaji yang dilakukan oleh 20 makmal bebas yang berbeza.

Satu kajian yang dihasilkan oleh the Journal of Natural Products menyatakan bahawa kajian yang dilakukan oleh Catholic University di Korea Selatan, mendakwa bahawa salah satu unsur kimia yang terkandung di dalam Graviola, mampu memilih, membezakan dan membunuh sel kanser usus besar dengan 10,000 kali lebih kuat berbanding dengan Adriamycin dan terapi kemo!

Sebuah kajian di Purdue University pula membuktikan bahwa daun Graviola mampu membunuh sel kanser secara berkesan, terutama sel kanser: Prostat, Pankreas, dan Paru-paru.

Setelah hampir 7 tahun tidak ada berita mengenai Graviola, akhirnya berita keajaiban ini pecah juga, melalui informasi dari Lembaga-lembaga seperti disebutkan terdahulu.
Kisah lengkap tentang Graviola, dimana memperolehnya, dan bagaimana cara memanfaatkannya, dapat dijumpai dalam Beyond Chemotherapy: New Cancer Killers, Safe as Mother’s milk, sebagai bonus istimewa percuma terbitan Health Sciences Institute. Sekarang anda tahu manfaat durian belanda yang luar biasa ini. Rasanya manis-manis masam begitu menyegarkan. Buah yang 100% semulajadi tanpa sebarang kesan sampingan.

* Terima kasih Pn Norzailina. Walaupun entri ni dah lama dibuat, ia memang sesuatu yang baru bagi saya. ( Patutlah ada yg beritau kat kami, jika atas tanah kita ada sebatang pohon durian belanda, nilai tanah tersebut akan meningkat!! Emm..gini ceritanya...Allahuakhbar..)

08 June 2012

Bake Sale

Boleh buat jualan untuk Bake Sale ni...

A great idea. I'm sharing this with you.. Click here.

Kat Malaysia ni...kita boleh buat macam ni tak?

Mungkin sekolah-sekolah kat bandar-bandar utama boleh fikirkan aktiviti macam ni..

Kalau di kampung saya..mm...belum pernah dicuba..

InsyaAllah..

14 May 2012

Red Velvet Cake - My Favourite

(As extracted from Shine from Yahoo) Thank you Pn Azwani Hasleem

8 Essentials for Authentic Red Velvet Cake

Although red velvet cake has a mild chocolate flavor, it is not, by definition, a chocolate cake.
Rather, it’s a devil's food cake that's made with cocoa, white vinegar, baking soda,
and buttermilk. The deep red color comes from red food dye, and the cake is
traditionally iced in rich cream cheese frosting. Legend has it that the cake was
actually born in the North, at New York City's Waldorf-Astoria Hotel.
But there's no question that regardless of its origins,
it has become a Southern specialty.


Some bakers out there seem to think all they need is red batter and white frosting
to make red velvet cake. Not so, there are eight rules for the truly authentic
red velvet cake:

1. The cake must have some cocoa, but not too much because it is not a chocolate cake.
2. The cake must have red food coloring; beet juice does not add the right kind of red.
3. The cake must have cream cheese frosting.
4. There should be pecans.
5. You must use high-quality ingredients.
6. Precise measurements and meticulous attention to detail are key for this cake;
therefore, it must be made in small, easy-to handle, family-sized batches.
(Mass-produced batter just doesn't cut it. Sorry, large-scale bakeries.)
7. You must use a hand-held electric mixer, not a stand mixer:
Larger machines can over-mix the batter, which sometimes prevents the cake
from rising properly.
8. Red velvet cake batter needs vegetable oil, not butter or shortening.
Oil yields a very moist cake.

This recipe incorporates all eight essentials for the perfect red velvet cake.
Paula Deen’s Red Velvet Cupcakes from Food Network

2 1/2 cups all-purpose flour
1 1/2 cups sugar
1 teaspoon baking soda
1 teaspoon salt
1 teaspoon cocoa powder
1 1/2 cups vegetable oil
1 cup buttermilk, room temperature
2 large eggs, room temperature
2 tablespoons red food coloring
1 teaspoon white distilled vinegar
1 teaspoon vanilla extract


Preheat the oven to 350 degrees F. Line 2 (12-cup) muffin pans with cupcake papers.
In a medium mixing bowl, sift together the flour, sugar, baking soda, salt, and cocoa powder.
In a large bowl gently beat together the oil, buttermilk, eggs, food coloring, vinegar,
and vanilla with a handheld electric mixer. Add the sifted dry ingredients
to the wet and mix until smooth and thoroughly combined.
Divide the batter evenly among the cupcake tins about 2/3 filled.
Bake in oven for about 20 to 22 minutes, turning the pans once, half way through.
Test the cupcakes with a toothpick for doneness. Remove from oven and cool completely
before frosting.


For the Cream Cheese Frosting:
1 pound cream cheese, softened
2 sticks butter, softened
1 teaspoon vanilla extract
4 cups sifted confectioners' sugar
Chopped pecans and fresh raspberries or strawberries, for garnish

In a large mixing bowl, beat the cream cheese, butter and vanilla together until smooth.
Add the sugar and on low speed, beat until incorporated. Increase the speed to high
and mix until very light and fluffy.
Garnish with chopped pecans, fresh raspberry or strawberry, or sprinkles.

Red Velvet cake with Raspberry Syrup


28 February 2012

Piping Gel - Jom buat sendiri


Kali ni nak kongsi resepi Piping Gel

Jom, tengok gambar dulu...
Bahan-bahan:

1 cawan gula - boleh dikurangkan

2 sudu besar tepung jagung

1 cawan air

1 biji lemon - perah dan ambil airnya

Cara-cara:

1. Masukkan gula, tepung jagung dan air ke dalam periuk bertangkai.

2. Kacau hingga gula larut.

3. Masukkan perahan air buah lemon, kacau lagi.

4. Kali ini, letakkan periuk tadi atas api besar. Kacau hingga bancuhan agak likat dan jernih.

5. Apabila bancuhan mula menggeleggak, kacau lagi seminit dua.

6. Padamkan api, teruskan mengacau dengan agak laju.

7. Biarkan bancuhan sejuk pada suhu bilik.

8. Simpan dalam bekas bertutup . Letakkan ke dalam peti sejuk.

* Bancuhan ini tahan selama 2 hari sahaja sebab tiada bahan pengawet..Boleh tambah warna ikut suka


19 February 2012

Mulianya hati kalian berdua..

Alhamdulillah,

Walaupun Ibu mungkin bukan orang yang bertuah memiliki buku-buku ini,

tetapi rasa teruja untuk mengikut usaha mereka.

Mulianya hati kalian...


07 February 2012

Jom Buat Roti Sendiri





Jom buat roti sendiri!

Nak belajar buat roti?  Ikuti kelas saya secara pakej. Buat tempahan awal. Hanya 5 orang pada satu-satu masa. Saya akan tunjuk-ajar:

ANEKA ROTI

Cara membuat Roti Ban Manis , Sausage Roll,Cheese Bread, Red Bean Bun, Clover, Caterpillar Bread, Chicken Floss,Sardine Bun, Choc Sprikle Donat, plain doughnut, regular and mini Pizza dan  Sandwich Bread

RM 180 /  pakej 





PILIH TARIKH ANDA


1. Tarikh /  Hari / Masa
Sabtu
25/2/2012
10 pagi - 5 petang




2. Tarikh /  Hari / Masa
Sabtu
10/03/2012
10 pagi – 5 petang


3.  Tarikh / hari / masa
Isnin
12/03/2012
10 pagi – 5 petang




4. Tarikh / hari / masa

Selasa
13/03/2012
10 pagi – 5 petang








Terma dan syarat:

1) RBR Bakery berhak membatalkan atau menunda mana-mana kelas yang didapati mempunyai kurang daripada 5 orang peserta. Bagi peserta yang telah membuat bayaran, kami akan menghubungi anda dan diberi pilihan untuk bertukar ke tarikh lain ataupun pemulangan bayaran.

2) Tempat terhad kepada 5 orang peserta sahaja. Keutamaan akan diberi kepada peserta yang telah menjelaskan bayaran.
- Mohon kerjasama supaya anak kecil dan suami tidak masuk ke dalam premis semasa kelas diadakan.

3) Bayaran hendaklah dibuat selewat-lewatnya seminggu sebelum  tarikh kursus. Sila sms utk dapatkan nombor akaun bank MBB saya. Sekiranya anda lewat membuat bayaran dan kelas tersebut telahpun penuh, kami berhak memindahkan anda ke tarikh kursus yang lain.


4) Sekiranya anda tidak dapat hadir, anda boleh menunda kelas anda ke tarikh lain. Anda hanya dibenarkan menunda sekali sahaja. Sekiranya gagal hadir buat kali kedua, bayaran anda tidak  akan dikembalikan



* Hubungi untuk pertanyaan.



05 January 2012

CupCakes





Hasil kerjatangan AnizZ